De techniek staat voorop en dat maakt ChiRunning tot de manier om zonder blessures te lopen. Zo geniet je van het lopen en dat is toch waar het om draait. En natuurlijk verbeter je zo ook je prestaties, het is zelfs de manier. Je bent immers altijd bezig met de kwaliteit van wat je doet. Als de looptechniek verbetert, leidt dat vanzelf tot een betere tijd, snelheid, of langere afstand.

beer1

Veel mensen lopen zoals ze lopen, zonder erover na te denken, totdat ze voor een langere afstand gaan trainen of hun PR willen verbeteren. Zodra ze hun trainingen uitbreiden of intensiveren komen de eerste pijntjes, al dan niet uitmondend in blessures. Vreemd, je loopt jaren lang probleemloos en opeens lijkt je lichaam het niet meer aan te kunnen. Is het de leeftijd of komt het door de verandering in training? Hoewel het eerste zeker een rol kan spelen (de elasticiteit van je weefsels neemt af naarmate je ouder wordt), is vaak de verandering in training de boosdoener.

De meeste mensen denken immers dat ze gewoon harder, intensiever en/of meer moeten trainen als ze sneller of langer willen kunnen lopen. Bij ChiRunning vinden we dat dit niet het eerste is wat je moet doen. Als eerste moet je kijken wat er nog schort aan je techniek: zit er iets in de manier waarop je loopt dat een te grote impact veroorzaakt of je anderszins belemmert om sneller of langer te lopen? Los dit eerst op, voordat je harder gaat trainen. Want harder/langer/sneller trainen betekent meer impact op het lichaam. Meer impact bij een niet optimale looptechniek: je kunt je voorstellen dat je dan gemakkelijk de grens van wat je lichaam aankan overschrijdt.

Dit geldt voor iedereen, ook al ben je een ervaren ChiRunner. Stel, je hebt je techniek aardig op orde en je besluit om een langere afstand te gaan doen, of je wilt een PR verbeteren. Dan begin je niet direct met je afstanden uit te breiden of meer intervallen te gaan doen, maar moet je je eerst afvragen: welke aspecten van mijn looptechniek staan op dit moment meer snelheid of duurvermogen nog in de weg? Voer een zorgvuldige analyse uit en zoek de punten op waar je de meeste verbetering van kunt verwachten: een betere houding, een betere helling, een nettere landing, meer ontspanning of “range of motion”, meer bekkenrotatie, een efficiëntere armzwaai, het kan van alles zijn. Werk hieraan voordat je meer en zwaardere trainingen gaat toevoegen. Goede kans dat je vanzelf al een beetje sneller wordt en gemakkelijker langere afstanden aankunt. Die eerste verbetering krijg je zonder harder te hoeven werken! Wil je nog meer, dan kun je natuurlijk intensiever of langer gaan trainen, maar door je verbeterde techniek heb je dan wel een groter effect en minder risico op blessures. Dit is het principe achter alle ChiRunning-schema’s en ook achter de Performance Workshop: je prestaties verbeteren met ChiRunning door techniekgericht trainen.

Een performance cursus of meerdaagse workshop is de perfecte start voor je training voor een wedstrijd je krijgt een nieuwe impuls en alle handvatten voor techniekgericht trainen. 

Interessant, leuk of inspirerend? Deel het met anderen, dank!