Meer schoen is niet altijd beter

Iedereen kent de discussie over minimalistische schoenen: ze zijn dun en vlak en heel anders dan de sterk ondersteunende, traditionele wandel- en hardloopschoenen van de laatste 40 jaar. Onderzoek geeft steeds meer aanwijzingen dat ‘meer schoen’ niet automatisch leidt tot een ’betere schoen’. Bij schoenen lijkt eerder het omgekeerde het geval: minder is beter. De definitie van een goede schoen die we bij ChiWalking en ChiRunning hanteren luidt als volgt: het is een soepele en lichte schoen waarin jij veilig, zonder blessurerisico, kunt hardlopen of wandelen. Of jij veilig op een bepaalde schoen kunt lopen, hangt af van je looptechniek en van je fysieke gesteldheid. 

Weinig schoen geeft blessures?

Op dit moment lijkt de hype rond de minimalistische schoen weer wat af te nemen, door alle blessures die lopers met deze schoenen krijgen. Mensen raken geblesseerd met deze schoenen om twee redenen:

  • Ze lopen op minimalistische schoenen zonder dat ze de goede techniek gebruiken.
  • Ze hebben niet genoeg tijd uitgetrokken om geleidelijk van meer naar minder schoen te gaan.

Dit lijkt alles te maken te hebben met de marketing van de schoenenfabrikanten die baat hebben bij de verkoop van een zo breed mogelijke sortering aan schoenen. Maar wat verloren gaat in de discussie is dat het niet om de schoenen gaat, maar om de manier waarop je wandelt en hardloopt.

Een minimalistische techniek

Kijk eens naar je eigen loopstijl: is je techniek misschien net zo over the top als al die stevig opgebouwde schoenen? Als je een minimalistische loper bent, dan betekent dit dat je altijd de intentie hebt om te voelen en na te gaan wat je kan doen om je lopen efficiënter te maken. Het helpt om jezelf de volgende drie vragen te stellen:

  1. Hoe kun je efficiënter lopen zonder iets van je huidige snelheid in te leveren?
  2. Hoe kun je sneller lopen zonder zo hard te werken als je nu doet?
  3. Hoe krijg je meer voor elkaar (snelheid, kilometers, gewichtsverlies, ontspanning, plezier, persoonlijke records) door minder te doen?

Hoeveel minder zou de inspanning die je nu levert, kunnen zijn als je aandacht zou besteden aan het aanleren en onderhouden van een goede techniek? En wat als je goed naar je lichaam zou luisteren? Wat zou het effect zijn als je veel minder spanning in je lichaam zou hebben? En wat gebeurt er met je als je  niet meer afzet, kleinere passen maakt en vanuit de helling loopt? Wat als je ademhaling dieper en meer ontspannen zou zijn en je hart minder hard te keer zou gaan? Wat als alle beweging die je maakt je lopen zou ondersteunen in plaats van dat je energie stopt in overbodige bewegingen, waardoor je jezelf uitput en waarvan je geblesseerd kan raken? Vraag jezelf af wat je dan zou voelen.

Als mensen vragen “hoe voelt het als je aan ChiRunning en ChiWalking doet?”, dan is het antwoord “dat het niet zo zeer is wat je voelt, maar wat je niet voelt”. Je voelt geen pijn, ongemak, verzuring, spanning of andere negatieve aspecten, die vaak ten onrechte met hardlopen of wandelen worden verbonden. Deze zaken zouden niet met de sport zelf, maar met de verkeerde looptechniek moeten worden geassocieerd. Wat je wel voelt is de vrijheid in de beweging, de lichte tred, het uitzetten van de borstkas en de warmte van de Chi, de energie die door je lichaam stroomt. Als je erin slaagt om een goed contact te hebben met je lichaam en door een goede techniek alle overbodige inspanning weg te laten, dan worden we echte minimalistische hardlopers en wandelaars, of we nu minimalistische schoenen dragen of niet. 

Interessant, leuk of inspirerend? Deel het met anderen, dank!