De MilestonePod draag je op je schoen. De pod meet van alles, geeft interessante feedback en is met een kleine 30 euro niet duur. Je ziet je afstand, snelheid, duur van het grondcontact, type landing, pasfrequentie, lengte van je pas, de impact met de grond, de zwaaihoogte van je been en de efficiëntie waarmee je loopt. Het is een aanrader voor diegenen die willen meten hoe het ervoor staat met hun techniek, maar interpreteer de informatie wel met de ogen van een ChiRunner.

Rob Vreenegoor van Runnersworld Haarlem vroeg ons om eens te testen wat dit apparaatje voor een ChiRunner kan betekenen. Het antwoord is veel! Trek je alleen niets aan van de adviezen die je vervolgens krijgt, maar interpreteer de informatie met de ogen van een ChiRunner. 

Snelheid, afstand en pasfrequentie

Als ik het vergelijk met de gegevens van mijn sporthorloge, worden de afstand en snelheid bij mij een beetje overgeschat. Niet erg natuurlijk, want daar heb ik mijn sporthorloge voor. De pasfrequentie wordt goed geschat, dat heb ik gecheckt met de metronoom. 

Met de interpretatie van de pasfrequentie die de producent geeft kan ik niet uit de voeten. Volgens de producent beïnvloedt je pasfrequentie je snelheid, hoe harder je loopt hoe hoger je pasfrequentie. Uit mijn grafiek blijkt dat bij mij niet zo te zijn. Mijn pasfrequentie blijft gelijk ook als mijn snelheid omhoog gaat. Precies wat je als ChiRunner wilt natuurlijk.

Type landing en impact

Het type landing dat het apparaat vaststelt, is interessante feedback. Land je op je hiel, op de middenvoet (hele voet) of blijf je op je voorvoet? Het apparaat kijkt naar de helling die je voet maakt bij de landing met de grond. Heb je minimale schoenen met geen of weinig verschil tussen de hak en de voorvoet, dan moet je het apparaat wat hoger op je wreef vastmaken dan door de fabrikant wordt aanbevolen. Dat heb ik gedaan en dan blijkt dat ik zo’n 90% van de tijd op mijn middenvoet landt en soms op de hiel (waarschijnlijk als de snelheid eruit gaat) en soms op de voorvoet (als ik wat harder naar beneden ga).

Ook de impact, de klap waarmee je de grond, raakt is interessant. Ze maken een onderscheid tussen laag, midden en hoog. Bij mij heeft tussen de 95% en 100% van mijn passen een lage impact.

Grondcontact

Als ChiRunner wil je lichtvoetig lopen. Een relatief hoge pasfrequentie zorgt voor een relatief kort grondcontact, maar ook je snelheid heeft er invloed op. Hoe hoger je snelheid, hoe korter het grondcontact. De feedback van de Milestonepod vergelijkt jouw grondcontact met dat van een toploper. Dat lijkt me niet helemaal terecht. Toplopers hebben een grondcontact van minder dan 200 milliseconden en daar zit ik ruim boven. Wel logisch, want zij lopen echt een heel stuk harder dan ik. Afhankelijk van het soort training (korter en sneller of langer en langzamer) ligt mijn grondcontact tussen de 245 en 310 milliseconden. De producent zegt: hoe korter het grondcontact, hoe harder je loopt, maar neemt daarbij de invloed van de pasfrequentie niet mee.

Wissel van voet: symmetrie

Leuk is ook om het apparaat eens aan je andere voet te doen. Dan zie je (bij een vergelijkbare snelheid) hoe symmetrisch je loopt. Heb je langer grondcontact met je linker- of met je rechterbeen of heeft het ene been misschien lagere zwaai omhoog dan het andere been.

Al met al...

De MilestonePod is een aanrader voor diegenen die willen meten hoe het ervoor staat met hun techniek. Met de juiste interpretatie van de gegevens (en dat is niet altijd de feedback die de app van de Milestonepod geeft) is het een heel handig apparaatje, dat je laat zien of je bepaalde aspecten van de ChiRunning-techniek goed uitvoert. 

Interessant, leuk of inspirerend? Deel het met anderen, dank!