Tai Chi kent het principe “gathering and issuing” te vertalen als “verzamelen en uitgeven”. Bij ChiWalking en ChiRunning helpt dit principe je om goed om te gaan met de energie die je hebt. We hebben het dan niet over looptechniek, maar over het aansturen van je energie. 

Gathering

Gathering gaat over rust, over het opslaan of verzamelen van energie. Het is een voorbereiding op issuing. Neem bijvoorbeeld het begin van een training of wedstrijd: dat is het moment voor gathering. Voor de start zorg je ervoor dat je lichaam klaar is en je richt je op wat je wilt gaan doen. Je checkt je houding en focust op je kern. Een goed uitgelijnde houding is sowieso het uitgangspunt voor gathering. Ook een rustige warming-up en ontspanning horen bij gathering.

Issuing

Issuing is het bewust gebruiken van je energie die je hebt verzameld, bijvoorbeeld als je harder gaat lopen of heuvelop gaat. Als je langer op dezelfde snelheid loopt, kun je door telkens je focus te verleggen gathering en issuring steeds afwisselen: gathering als je je moe voelt en issuing als je je weer beter voelt. Body sensing is een voorwaarde, zodat je weet wat je lichaam nodig heeft.

Body Sensing

Voor veel lopers is het lastig om goed te voelen wat hun lichaam nodig heeft, waardoor ze vaak over hun grenzen gaan. Body sensing is iets dat je leert door er vaak aandacht aan te besteden. Hoe beter je er in wordt, hoe beter je weet wanneer het tijdens je training of wedstrijd tijd is voor issuing of voor gathering. Als je op je werk of thuis veel energie uitgeeft, dan is het goed om hardlopen alleen te gebruiken voor gathering. Je training dient dan om energie op te doen, die je thuis of op je werk weer spendeert.

In wedstrijden gaat het mis als lopers aan het begin te hard van start zijn gegaan en geen aandacht hebben besteed aan die aspecten die je helpen om energie te verzamelen. Het lijkt een Westerse gewoonte om vooral veel energie te verbruiken en geen of weinig tijd te besteden aan het verzamelen van energie. Met als gevolg blessures, vermoeidheid, burn-out.

Houding is de basis voor energiemanagement

De houding is de basis voor ChiRunning en ChiWalking. Een goed uitgelijnde houding, een lange achterkant van de nek (kin iets in) en een bekken dat recht staat geeft je energie. Je creëert een container waarin je je energie verzamelt. Als je (hard)lopend meer snelheid wilt maken, vergt je houding extra aandacht. Houd je je houding goed, dan heb je meer energie over die je kunt gebruiken om harder te lopen. 

Om je energie uit te geven, focus je op je benen die naar achteren gaan. Dit zorgt voor een sterke en gezonde rotatie in je wervelkolom die veel kracht genereert… dit is issuing van energie. Een actieve rotatie van je bekken is een andere manier om kracht in te zetten en energie te spenderen. Voordat je dat doet, laat je de rotatie ontstaan vanuit ontspanning, pas dan ga je over op een actieve rotatie (altijd met het bekken recht natuurlijk).

De essentie van gathering en issuing bevindt zich in de gedachten. Focus op het verzamelen van energie in je kern en naar je wervelkolom. Daarna ga je over op het verspreiden van de energie door je armen en benen. Body sense hoe dat voelt.

Stem je training af op je lichaam

Bedenk voor je gaat lopen wat je nodig hebt. Ben je moe, ga dan energie verzamelen. Voel je je fit, dan kun je je energie inzetten voor een pittige training. 

Deze blog is een bewerking van een blog van Katherine Dreyer

Interessant, leuk of inspirerend? Deel het met anderen, dank!