Als iets moeilijk of zwaar wordt, zijn we geneigd om harder te werken. Dat geldt ook voor (hard)lopen. Hardlopen is na veldvoetbal de meest blessuregevoelige sport die er is. En toch lopen we vaak door de pijn heen, volgen schema’s die niet bij ons lijf passen en hebben doelen die alleen door heel diep te gaan te realiseren zijn. Met blessures tot gevolg.

Eigenlijk wat we ook in ons werk doen. Te hoge werkdruk, te hoge doelen, de werkmail die ook op de telefoon gelezen kan worden, hollen van vergadering naar vergadering, broodje eten achter de computer, zondagavond vast inloggen om voor maandag vast vooruit te werken. We werken door tot we opgebrand zijn. Volgens TNS NIPO hebben 1 miljoen mensen last van burn-outklachten en 3 miljoen werknemers geven aan behoefte te hebben aan maatregelen tegen werkstress. Heftige feiten. 

Maar wat heeft het één nu met het ander te maken? Voor de hardlopers onder ons heel veel. Er is namelijk een alternatief voor het hardlopen met blessures en dat is hardlopen zonder blessures. Wij noemen dat ChiRunning. En het leuke van ChiRunning is weer dat het niet lukt als je niet ontspannen bent. Tijdens het aanleren en toepassen van de ChiRunning-techniek leer je in je lichaam het verschil kennen tussen spanning en ontspanning. Want zoals gezegd, ChiRunning werkt het meest optimaal als je ontspannen bent.

Datzelfde lijf waarmee je hardloopt, neem je ook mee naar je werk. Dus ook op je werk ga je veel beter het verschil voelen tussen inspanning en ontspanning.

Bij ChiRunning leren we bijvoorbeeld dat je schouders ontspannen naar beneden moeten hangen. Met opgetrokken schouders is het niet lekker lopen. Ook achter de computer trekken veel mensen hun schouders op. Door ChiRunning leer je het verschil herkennen. Hoe voelt lopen met opgetrokken schouders en hoe voelt lopen met ontspannen schouders? En neem van mij aan: er komt een moment dat je dat ook achter je computer gaat herkennen.

Er gebeuren nu twee dingen. Het eerste is dat de spanning uit je schouders vloeit. Daardoor werk je lekkerder. Het tweede is dat je, waarschijnlijk zonder dat je het beseft, aan het trainen bent voor ChiRunning. Je voelt dat er spanning in je schouders zit en zoekt de ontspanning op. Hierdoor leer je het gevoel van ontspanning nog beter kennen, wat weer voordeel oplevert tijdens het hardlopen. Zo kom je mooi in een positieve cirkel terecht, waardoor je op het werk relaxter wordt en je tegelijk je ChiRunning-techniek verbetert. Ik heb als voorbeeld de schouders genomen, maar er zijn heel veel ChiRunning-aandachtspunten die je in het werk tegenkomt. Want wie zakt er niet door zijn heup als hij staat te wachten bij de koffieautomaat? Hoe gaan je voeten als je naar de printer loopt. Staat jouw bekken recht als je naar een vergadering gaat? Zijn je knieën op slot als je met je baas praat? Waar is de basishouding gebleven als de deadline dichterbij komt?

Hoe werkt het nou eigenlijk? Gaat het aanleren en toepassen van de ChiRunningtechniek gewoon door op je werk? Of pas je deze principes toe op je werk, zodat het doorgaat tijdens het hardlopen? Het maakt niet uit. Wat ik wel weet is dat je én beter gaat hardlopen én de ontspanning op je werk toeneemt. Volgens mij noemen ze dat een win/win.

Interessant, leuk of inspirerend? Deel het met anderen, dank!